Вътрешна комуникация на Boеing: „Моделът 737Max е проектиран от клоуни“

„Този самолет е проектиран от клоуни, ръководени от маймуни.“ „Бихте ли качили семейството си на тестван 737 Max, аз не бих.“ „Това е шега. Този самолет е забавен“ и „Господи, това ще свърши зле.“

Това е малка част от вътрешната комуникация от 100 страници от 2016 г., която американският производител на самолети Boeing публикува и признава, че е изпратил на FAA (авиационния регулатор в САЩ) и Конгреса във връзка с разследванията около самолета 737 Max. Тези подробности излизат наяве само два дни след като компанията обяви, че пилотите ще трябва да преминат допълнителен курс, преди да могат да управляват най-популярния й самолет. Разпространената информация повдига въпроса защо след като компанията е знаела за грешки в самолета още от 2016 г., го е пуснала на пазара.

Какво се случва с Boеing

Началото на целия проблем може да се проследи от 2010 г., когато основният конкурент на Boеing – европейската Airbus, представя новия си самолет А320NEO, наследник на популярния модел А320. Новият самолет, освен че е по-икономичен в разхода на гориво, не изисква от пилотите да преминават през нов обучителен процес, защото А320NEO на практика се управлява по-същия начин като A320.

След като през 2011 г. Airbus изпреварва Boеing по глобални поръчки, американската компания решава да действа. Още преди да обявила плановете си за самолет, American Airlines обявява поръчка от Boеing за 100 самолета от новия модел на 737.

За да се справи с нарастващото търсене в индустрията, Boеing решава да ревизира стария си модел 737, като на практика увеличава размера на двигателите, подобно на A320NEO, но разликата в дизайна на двата самолета е, че носът на Airbus е по-високо от този на Boing, което позволява монтирането на по-големите двигатели на европейските самолети. За да осигури място за по-обемните мотори, Boеing трябва да ги издърпа по напред от крилата, като по този начин променя цялата аеродинамика на самолета. При излитане носът на самолета се повдига опасно нагоре, като американската компания решава да реши този проблем софтуерно и въвежда системата MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Без дори да извести пилотите и авиокомпаниите за тази система, Boеing обявява, че самолетът не изисква допълнително обучение и поръчките нарастват.

След инцидентите

След като в период от пет месеца два самолета 737 Max катастрофираха, данните от самолетите показаха, че именно необичайното изправяне на носа на самолета и задействането на софтуера, за който пилотите не знаят, са сред основните причини за двете катастрофи.

От март миналата година най-продаваният самолет на компанията е заземен, след като първо китайските и след това американските авиационни регулатори забраниха полетите със 737 Max. Потвърждението от преди няколко дни от Boеing за нуждата от допълнителен курс за пилотите, преди да управлява самолета, и споделената вътрешна комуникация повдигат въпроса относно процесите в компанията.

Ако компанията е знаела за тези проблеми от няколко години, защо не е спряла производството на самолета? Данните показват, че курсовете, за да могат пилотите да управляват новия самолет, ще струват на производителя приблизително около 5 млрд. долара, което ще вдигне разходите на Boеing за разрешаване на проблемите със самолета от 10 млрд. на 15 млрд. долара. Все пак сумата е малка в сравнение с имиджовия проблем, който компанията едва ли ще успее да изтрие така лесно след инцидентите.

Бизнес – Източник: capital.bg

Свързани новини

Новата година започна добре за технологичния сектор в САЩ

Bulgaria

Собственикът на Zara отчете 12% ръст на печалбата за деветте месеца

Bulgaria

SEAT пак счупи исторически рекорд по продажби

Bulgaria

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.