Един Uber до борсата, моля
Компанията разкри ключовата си финансова информация, която обаче отново повдигна въпроса за устойчивостта на модела й

Бихте ли инвестирали парите си в компания, която може никога да не излезе на печалба? Такъв е случаят с Uber, който в края на миналата седмица разкри финансовите си резултати преди планираното публично предлагане през май и предупреди, че има риск приходите никога да не надхвърлят разходите.

Разбира се, с компанията за транспорт, споделено пътуване и доставки на храна може и да не се случи подобно нещо, но мениджмънтът е длъжен да сподели и най-черните сценарии в опит да реализира най-голямото публично предлагане от години (след Alibaba през 2014), което да осигури над 10 млрд. долара на компанията и да я оцени на около 100 млрд. долара. Всъщност от далечината на времето тя няма да е първата, която излиза губеща на борсата – това са правили и Amazon, и Facebook, но впоследствие успяха излязат на сериозен плюс, а интересът към тях ги превърна в едни от най-големите компании по пазарна капитализация.

Освен това компанията има и високо ниво на дълг, сблъсква се с регулаторни проблеми в доста държави, има и репутационен проблем с част от ръководството в миналото – отношението с личните данни към клиентите и държанието на създателя й Травис Каланик с един от шофьорите, разкрития за сексуален тормоз. Все пак финансовите отчети показаха бързия растеж на Uber през последните три години (42% ръст на приходите), но също така разкриха как засилващата се конкуренция в сектора и злоупотребата с личните данни на клиентите се отразяват на резултатите и намаляват способността й да задържи шофьорите.

Според Хауърд Голд, колумнист на MarketWatch, пред Uber може да има още един проблем – осигуряване на кеш, след като стане публична. В момента тя има над 10 млрд, кеш и оборотен капитал, които се осигуряват от венчър капиталистите и нейни акционери. При борсово увеличение на капитала обаче това може и да не става толкова лесно. Освен това компанията има и задължения за 7.5 млрд. долара и може да бъде принудена да използва част от паричния си поток за погасяването им, пише Голд пред MarketWatch.

Офертата за бъдешето

Компанията предупреждава, че очаква оперативните й разходи „да се увеличат значително в обозримото бъдеще“, както и че „може и да не е успее да постигне добра рентабилност“. Оперативната загубата на компанията през 2018 г. е била 3.03 млрд. долара (и близо 10 млрд. за три години), но има нетна печалба от милиард заради еднократни ефекти от продажба на активи. Във всичките си дейности Uber е изправен пред жестока конкуренция и продължава да губи пазарен дял. Огромните й разходи са за наемане на нови шофьори, промоциите и намаленията. Дебютът на основния конкурент Lyft също беше нещо като сигнална лампичка, още повече че след започването на вторичната търговия акциите й са само надолу.

Uber стартира като компания за споделено пътуване и пряк конкурент на такситата, но оттогава бизнесът й придоби доста трансформации, като част от причината за това са и регулаторните ограничения. Днес тя предлага възможност за наем на скутери и велосипеди, като също така прави доставка на храна – Uber Eats, и работи върху проекти за автономни автомобили. Компанията заяви, че се опитва да приложи своя модел при поискване и при корабната индустрия, чрез програма, наречена Uber Freight, която „свързва превозвачите с най-подходящите доставчици на платформата и им предоставя прозрачно ценообразуване и възможност за резервиране на пратка с натискането на един бутон“. Мобилността продължава да бъде тема, тъй като Uber търси нови приложения за по-традиционния си бизнес. Преди година компанията стартира Uber Health, която помага на здравните агенции да организират пътувания за пациенти.

Компанията обаче планира, подобно на Alphabet, да отдели Uber Freight и бизнеса с велосипеди и скутери New Mobility в отделни дружества, за да се даде на инвеститорите по-добро усещане за това как се представят основните бизнеси на компанията. Нефинансовите показатели също са важни за разбирането на бизнеса на Uber. Uber оперира в над 700 града в 63 страни, като от документите стана ясно, че средно едва 2% от населението на тези страни използват услугите на компанията. Клиентите на компанията са реализирали 5.2 млрд. пътувания през изминалата година, а средно активните потребители на месец са 91 млн. души, което е значителен ръст от 68 млн. потребители месечно през 2017 г.

Големите печеливши

За разлика от много други технологични компании, които станаха публични през последното десетилетие, Uber не държи да запази контрола над компанията в ръцете на най-големите акционери в момента. Дружеството промени устава през 2017 г., като правата на глас на Травис Каланик и други ранни акционери бяха ликвидирани и така всяка акция носи едно право на глас. Нещо, срещу което много създатели на стартъпи се бунтуваха, усещайки, че губят контрол над творенията си. Това обаче едва ли има значение за тях, тъй като, когато компанията се листне на фондовата борса в Ню Йорк, най-печеливши ще са създателите й и сегашните акционери. Основателят на компанията Травис Каланик е един от най-големите акционери на компанията – той има близо 120 млн. акции. Настоящият главен изпълнителен директор Дара Хосровшахи има едва 196 хил. акции, a членът на борда на директорите Ариана Хъфингтън е с 22 хил. от книжата. Средголемите победители от борсовия дебют на Uber всъщност ще бъдат Саудитска Арабия и компанията майка на Google – Alphabet. Това ще стане, ако решат да осребрят инвестициите си.

Най-големият акционер е регистриран като SB Cayman 2 Ltd, като това е дъщерно дружество на японския технологичен гигант SoftBank, който притежава 222 млн. акции или 16% от всички книжа на Uber. Вторият по големина акционер е бившият служител на Facebook и генерален партньор в Benchmark Capital, Мат Колер. Инвестиционната компания, която беше основна движеща сила за напускането на Каланик на най-високия пост в компанията, инвестира в Uber по време на кръг на финансиране през 2011 г.

Компанията майка на Google – Alphabet, получи дял от 5.2% като част от споразумение с Uber. Подразделението за автономно шофиране на технологичния гигант Waymo обвиняваше компанията за споделени пътувания в кражба на търговски тайни, след като един от бившите инженери стана ръководител на проекта за автономни автомобили на Uber. След свидетелски показания Uber се съгласи да предостави на Waymo около 245 млн. долара под формата на акции, за да изчезне конфликтът. Този дял е една идея по-малък от този на суверенния фонд на Саудитска Арабия, който е в размер на 5.3%.

При всички положения въпросите около Uber са много, но заявката за най-голямото IPO винаги носи заряд. Още повече че компанията е наела 29 банки да водят процедурата начело с Mоrgan Stanley и Goldman Sachs, което най-вероятно ще й гарантира първоначалния борсов успех. А след това бъдещето ще покаже.

Бизнес – Източник: capital.bg

Свързани новини

Защо азиатското звено на AB InBev се отказа от най-голямото IPO в света за 2019 г.

Пепи

Amazon e давал по $10, за да следи потребители

Пепи

Яка конкуренция! Цената на Bitcoin се срина с 11% заради Libra…

Пепи

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.