Фалитът на Thomas Cook събори „Астрал холидейз“

Две седмици след като британският туристически мастодонт Thomas Cook шокира света с фалит, отраженията върху българската туристическа индустрия започват да се проявяват. В понеделник българският партньор на групата – „Астрал холидейз“, който е и един от най-големите туроператори в страната, също обяви, че влиза в процедура по несъстоятелност.

Това реално е първата пряка жертва на Thomas Cook, като „Астрал“ движеше програмата като трансфери, екскурзии и т.н. на 200 хил. чужди туристи от фалиралия оператор. Отделно още над 50 хотела ще имат неплатени сметки за летния сезон и тяхното финансово здраве е още неясно.

За българските клиенти на „Астрал“ фалитът не изглежда опасен – в есенния сезон те са малко, а и има застраховка. От компанията казват, че почивките на 50-те българските клиенти на дружеството, които в момента са в чужбина, са изцяло платени, предплатени са и някои от пътувания на туристи, които предстои да заминат. Дружеството, с което „Астрал холидейз“ има сключена застраховка, е „Уника“. Проверка на „Капитал“ в националния туристически регистър показва, че тя е с валидност до 14 ноември и е с лимит от 700 хил. лв.

Надолу по веригата

В понеделник компанията „Астрал холидейз интернешънъл“, която работеше в две направления – партньор на Thomas Cook за чуждите туристи в България и организатор на почивки на българи в чужбина, обяви на сайта си, че прекратява дейност и влиза в процедура по несъстоятелност след почти 24 години на пазара. „Това решение е взето след изключително много дискусии, усилия и опити да се осигури финансиране за дружеството“, се казва в официалната информация.

Управителят и основен акционер в „Астрал холидейз“ Христо Гълбачев съобщи пред „Капитал“, че причините за развоя на събитията са комплексни, но „ефектът на доминото повлия и върху търговската марка и имиджа на „Астрал холидейз“.

В базата на Софийския градски съд не се вижда искане за откриване на процедура по несъстоятелност. Документ на този етап няма и в Търговския регистър.

Колко голям е бизнесът

Данните в отчетите на компанията показват, че нейните приходи намаляват през последните години. За 2018 г. те са били за 31.2 млн. лв., а чистата печалба – 230 хил. лв. Това е спад спрямо предходните 2016 и 2017 г., когато „Астрал холидейз“ имаше обороти от съответно 35.4 млн. лв. и 36.7 млн. лв. и също завършва на печалба. Макар да не е ясно какво е съотношението на приходите от различни дейности, вероятно огромната част от тях идват от обслужването на чуждите туристи, които идваха през Thomas Cook и дъщерните му дружества в България, след като през 2013 г. „Астрал холидейз“ бе избрана за основния партньор за страната. Отделно от това обаче „Астрал холидейз“ бе активна и в т.нар. изходящ туризъм – организация на почивки на българи в чужбина, като тя е сред малкото компании на пазара, които имат собствени чартърни програми.

Около 50 българи са в чужбина в момента

По данни на Христо Гълбачев в момента компанията няма чартърни програми в чужбина – те са приключили с края на лятото. Около 50 българи обаче са на почивка извън страната в момента по други програми. „Пътуванията на тези клиенти са изцяло платени, поради което не съществува опасност от проблеми с полети или откази за настаняване в хотели“, казва Гълбачев. Според информация на компанията има и предплатени почивки за бъдещи пътувания за част от клиентите, като самата компания щяла да се свърже с тях. В останалите случаи клиентите трябва да се обърнат към застрахователя на туроператора – дружеството „Уника“, с което според националния туристически регистър има сключена застраховка „отговорност на туроператора“ с лимит до 700 хил. лв. и валидност до 14 ноември.

Бизнес – Източник: capital.bg

Свързани новини

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

az

„Теленор“ отбеляза пореден ръст на приходи и печалба

az

Vision Fund отчете 8.9 млрд. долара загуба за тримесечието

az

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.